En kreativ matematikopgave, hvor det gælder om, at eleven skal finde matematikken omkring sig. Lad eleven finde områder, som der kan lave beregninger og matematiske vurderinger af. Dette er en meget åben opgave, hvor eleven selv bestemmer, hvilke områder der skal skrives om. Ved fx bare at se på værelset, så kan man lave beregninger med areal, rumfang, vinkler, brøker, procent, mønstre, arbejdstegning m.m. Find andre ting, som laves i hverdagen. Lav beregninger i sport (hastighed, statistik m.m.). Ingen begrænsninger. Det vil være oplagt at benytte sig af web2-ressourcer, hvor man indtaler og beskriver sine beregninger. Lad eleverne sætte ord på deres iagttagelser og ræsonnementer.
Opgaven
Du skal ved hjælp af matematik beskrive din dagligdag. Find steder i din hverdag, hvor matematikkens områder indgår.
Du skal mindst bruge ___ timer på opgaven.
Eksempler på områder der kan indgå:
- Tid
- Økonomi
- Tegning
- Osv.
Jeg vil ikke komme med for mange eksempler, da det vil dræbe din egen opfindsomhed!
God arbejdslyst og husk at være nysgerrig og kreativ!
Filer
Download “iundervisning.dk - Mit Liv” Matematik-afleveringsopgave-Mit-liv.pdf – Downloadet 1025 gange – 182,68 KB
Evaluering
Brug eventuelt nedenstående dokumenter til at evaluere med.
Download “Evalueringsark uden karakterer 7. klasse ” Evaluering-af-opgaven-Mit-Liv-uden-karakterer.pdf – Downloadet 769 gange – 327,43 KB Download “Evalueringsark med karakterer 8.-9. klasse” Evaluering-af-opgaven-Mit-Liv.pdf – Downloadet 719 gange – 327,91 KB
Leave a Reply