Gå til forsiden

Lyshøjskolen - Danskopgave - enkelt eller dobbelt konsonant?

En dansk grammatikøvelse.

Læs vejledningen og skriv den manglende del ind.
Lang og kort vokal – enkelt og dobbelt konsonant

Hovedregel 1: Lang vokal efterfølges af enkelt konsonant – kort vokal efterfølges af dobbelt konsonant
Hovedregel 2: Dobbelt konsonant kan kun forekomme mellem to vokaler

Indsæt enkelt eller dobbelt konsonant. Skriv i feltet efter linien, om der er lang eller kort vokal i ordet.

1. I træet hang de modne bloer. (m/mm) (kort/lang)
2. Du må ikke blive forskræet. (k/kk) (kort/lang)
3. Hvis du følger piene, farer du ikke vild. (l/ll) (kort/lang)
4. Man kan cykle geem byen. (n/nn) (kort/lang)
5. Eleverne bliver delt ind i forskellige gruer. (p/pp) (kort/lang)
6. Danskerne er kendt for deres hye. (g/gg) (kort/lang)
7. Hvis kødet skal skæres rigtigt, må knivene slies skarpe. (b/bb) (kort/lang)
8. I 8. klae skal man vælge forskellige valgfag. (s/ss) (kort/lang)
9. I biologilokalet er der to skeleer. (t/tt) (kort/lang)
10. Hvornår skal vi spie? (s/ss) (kort/lang)
11. Vi skal først have dæet bordet. (k/kk) (kort/lang)
12. Hoet arbejder for kongen og dronningen. (f/ff) (kort/lang)
13. Har du lyst til at se badminton eller teis i fjernsynet? (n/nn) (kort/lang)
14. Festen sluer klokken 24:00. (t/tt) (kort/lang)
15. Hesten får sin grie på. (m/mm) (kort/lang)
16. Fødselaren taede for gaverne. (k/kk) (kort/lang)




Det er vigtigt at huske:
J og V fordobles aldrig
D og R skrives af og til enkelt selv om vokalen foran er kort
R skrives af og til dobbelt selv om vokalen foran er lang
Otte, sjette, bredde, vidde staves med dobbelt konsonant selv om vokalen foran er lang


© Lyshøjskolen, Kolding 2009
Opgaven her er lavet af lærere fra Lyshøjskolen i Kolding. Den skal ligge på iundervisning.dk.